Bröllopstårtor till mormor och morfar



Den här påsken har min mormor och morfar varit gifta i 50 år - guldbröllop! Detta firade de genom att förnya sina äktenskapslöften till varandra i en cermoni i kyrkan, med tillhörande middagsbjudning efteråt. Till efterrätt blev det tårta, och detta kändes som ett riktigt hedersuppdrag eftersom det var en så stor dag för dem! De ville ha två tårtor eftersom det skulle vara lättare att placera ut på långbordet, men annars hade jag fria händer. Jag gjorde dem gula eftersom det var påskhelg, och blommorna på - rosor och liljekonvaljer - var de samma som mormor hade i sin brudbukett på det första bröllopet (tyvärr så fick jag veta i efterhand att rosorna varit rosa och inte röda, men mamma som varit min källa skyllde på att bilderna är svartvita ;D). Tanken blev i alla fall uppskattad och bröllopsparet var väldigt nöjda med tårtorna.

Jag skulle vilja rikta ännu ett tack till servitören som skar upp mormors och morfars tårtbitar på restauragen, eftersom han varit så uppmärksam på dekorationerna att han till och med såg till att de fick en varsin av guldringarna på sina fat! Underbart fint gjort!

Tårtorna:
•  Sockerkaksbotten
•  Jordgubbsmousse
•  Lemon curd
•  Smörkräm
•  Marsipan

Dekorationer:
•  Marsipan, färgad med gul, grön och röd pastafärg
•  Ätbart guldpulver
•  Strösselpärlor
•  Smörkräm
•  Sockerpasta



Kommentarer
Postat av: madde

så duktig du är!



Missa inte cupcake tävlingen på min blogg. 2st vinner priser för 1200kr hos Celebrations



http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html

2010-05-11 @ 21:56:32
URL: http://maddesmumms.blogg.se/
Postat av: Jenny, Matlust

Å vad fina! =)

2010-05-12 @ 18:13:35
URL: http://matlust.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0