Smörkräm

Jag använder främst smörkrämen som en fettbarriär mellan tårtfyllningen och täckningen (läs mer om detta här), men den kan även användas som frosting till cupcakes. Receptet ska räcka till att spackla två tårtor, men jag får det alltid bara att räcka till en.

115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten

Vispa smöret luftigt. Tillsätt florsockret, lite i taget, medan du fortsätter vispa. Tillsätt vattnet och ev smaksättning, se förslag nedan. Spackla tårtan med hjälp av en spatel eller spritsa det på tårtan, se till att få det så slätt som möjligt för bäst resultat.

Förslag på smaksättningar:
Vanilj - 1 tsk vaniljsocker (detta är den enda smaken jag provat hittills, men jag lägger uppp flera för den som vill)
Citrus - 2 tsk finrivet citron-, apelsin- eller limeskal
Kaffe - 4 tsk kaffepulver upplöst i 2 tsk kokande vatten, samma vatten som i grundreceptet
Choklad - 30 g kakao eller 50 g mörk choklad, smält och avsvalnad
Likör - 1 msk valfri likör

Recept från Baka baka liten kaka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0