Cupcakes med choklad och Xanté/choklad frosting

Goda cupcakes som jag gjorde till pappas 50-årsdag. Muffinsen är även goda som de är utan frosting, men det blir lite festligare om man gör den.

12 st á ca 1 dl

Muffins:
200 g smör
3 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl grovt hackad mörk choklad
1 dl vatten
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver


Frosting:
200 g philadelphiaost
1/2 - 1 msk Xanté päronkonjak
Florsocker
Kakao efter smak


Sätt ugnen på 200 grader. Ladda en muffinsplåt med muffinsformar. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget under fortsatt omrörning. Tillsätt den grovt hackade chokladen. Häll i vattnet. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Klicka upp smeten i formarna, ca 1 dl i varje, och grädda i ca 25 minuter. Låt svalna under bakduk.

Vispa ihop philadelphiaosten med Xanté. Tillsätt kakao och florsocker under fortsatt omrörning tills frostingen börjar tjockna så att den är spritsbar. Dekorera muffinsen.

Muffinsrecept från "Vår kokbok"


Kommentarer
Postat av: Ulla mitt i semestern

Hej! Jag fick tips om din blogg av Carina S (Stockholm) för även jag älskar att baka. Jag brukar använda päronkonjaken som smaksättning i sockerkaka. Det är mumsigt värre!

2009-07-14 @ 08:12:50
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack för tipset! Jag tycker om att använa lite med "udda" smaksättningar när jag bakar, som likör eller godis. Det är så kul när folk får känna på smaker som de inte räknat med! :D

Så kul att ryktet om bloggen sprids!

2009-07-14 @ 14:44:24
URL: http://malinbakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0