Studenttårtor till lillebror



Idéen till de här tårtorna fick jag när jag och brorsan satt och kikade på bidragen till tävlingen Miss cupcake 2010. Där såg vi en cupcake dekorerad som en bomb (tyvärr gick det inte att se något namn på personen som gjort den, så jag kan inte hänvisa till någon) som brorsan fastnade för direkt och tyckte skulle vara häftig som tårta. Jag tyckte att nedräkning som gemensam nämnare för "bomben" och studenten var kul, så jag gjorde en bombformad tårta och en som skulle se ut som om den exploderat - lite "före" och "efter".

Tårtan:
•  Sockerkaksbotten
•  Dumlefluff
•  Hallongrädde
•  Smörkräm
•  Marsipan färgad med gul och svart pastafärg

Dekorationer:
•  Sockerpasta ofärgad
•  Marsipan färgad med gul och svart pastafärg









Kommentarer
Postat av: carroP

Super fina!

2010-06-17 @ 05:15:28
Postat av: Malin

Tack så mycket C! :D



Ha det gott!

2010-06-17 @ 16:48:31
URL: http://malinbakar.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej Malin. Gud vilka fina tårtor. Du verkar vara så himla påhittig!

Jag har en liten fundering. Har köpt färg till sockerpastan. Färgar man efter att degen legat ett dygn? Och har man i så mycket som man tycker ser bra ut? Bleknar färgen sen när det är klart?

MVH Therese

2010-06-17 @ 23:03:06
Postat av: Malin

Hej T!

Tack så mycket! :D

Om du gör din egen sockerpasta så kan du välja själv om du vill färga innan eller efter att sockerpastan vilat. Jag brukar vänta tills jag ska använda den och sen bara färga så mycket som jag behöver och sen använder jag det som blir över till andra dekorationer på tårtan som kanske ska vara i andra färger. Jag tycker inte att färgen bleknar när man gör på det här viset, så blanda i färg tills du är nöjd med nyansen.

Jag har aldrig provat att färga sp:n medan jag blandar den, men det jag har läst om det är att i så fall så ska du tillsätta färgen innan du blandar i florsockret, så då kan jag tänka mig att det är svårare att se vilken den slutgiltiga färgen blir.

Lycka till! Skulle vara kul att se hur det går för dig! :D



Ha det gott!

2010-06-17 @ 23:25:06
URL: http://malinbakar.blogg.se/
Postat av: Therese

jag lägger ut bild på min blogg sen så kan du se :)

2010-06-18 @ 11:07:41
URL: http://theresejanssons.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej hej Malin.

Nu var det Therese igen med en fundering.

Jag skulle köpa glycerol på apoteket idag och hon som skulle sälja det skrek rätt ut när jag sa vad jag skulle ha det till. "Ska man verkligen använda det här för invärtes bruk" frågade hon. Jag blev lite osäker och då vägrade hon att sälja det till mig förän jag var säker på att det var det jag verkligen skulle ha. Tittade på ditt recept på sockerpastan nu och ser att det står glycerol. Det är ingen fara att använda det då? MVH Therese

2010-06-21 @ 12:45:19
URL: http://theresejanssons.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej T!

Om du vill använda det här receptet på sockerpasta så är det glycerol du ska ha. :) Glycerol - e-nr E422 - är ett konsistensmedel som finns naturigt i fett och som får användas i mat. Jag har också varit med om att apotekarierna blir lite fundersamma när man ska handla detta, de tror oftast att man menad glukos.

Om du fortfarande inte känner dig säker på att använda glycerol så kan du hitta recept på sp utan det om du söker på t ex google.se, men det här är det enda receptet jag provar så jag vet inte hur de andra blir.

Lycka till hur du än gör! :D

Ha det gott!

2010-06-21 @ 17:36:05
URL: http://malinbakar.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag litar på ditt omdöme =) Jag blev bara så förvirrad och trodde att jag fråade efter fel sak när hon reagerade så där =) Tack så mycket för all hjälp och en super trevlig blogg!

2010-06-21 @ 21:21:25
URL: http://theresejanssons.blogg.se/
Postat av: Erika - Bakglädje

Vilken rolig idé. Du gör superfina tårtor.

Kram Erika

2010-07-01 @ 08:31:23
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0