Tårtor till pappas 50-årsfest


Jag fick den stora äran att baka efterrättstårtorna till pappas 50-årsfest med strax över 60 gäster. Han ville inte ha några gäddiga tårtor, eftersom det saknades plats i kylen hemma hos dem då de lagade all mat själva också, men hans favorittårta (mintchokladtårta med after eight) brukar klara sig i rumstemperatur. Var dock tvungen att förvara dem i kylen ett tag för att glasyren skulle stelna, så det var tur att vi inte hade så mycket mat hemma, som ni ser! Jag skar upp tårtan i förväg för att vara säker på att den skulle räcka till alla (vilket den mer än väl gjorde, blev strax över en tårta kvar eftersom alla redan ätit så mycket mat!) och så dekorerade jag varje bit med en turkos nejlika i sockerpasta - pappas favoritblomma i hans favoritfärg.

Kommentarer
Postat av: Carina

HEj Malin, jag är nyfiken på vad du gör blommorna av på alla dina fantastiska konstverk till tårtor? Är det mandelmassa eller? Jag anlitar nog dig till att baka någon tårta till Veronicas "Homecoming", om Du vill. Det enda hon inte kan äta så är det kiwi... Och hon älskar marsipan, men Du får baka vad du vill. Jag betalar så klart. Kram Carina

2009-07-14 @ 08:47:07
Postat av: Malin

Jag brukar oftast använda sockerpasta eftersom det är mer lättarbetat än marsipan och mandelmassa, men det händer att jag använder det också (och självklart rättar jag mig efter önskemål).

Ha det gott!

/Malin

2009-07-14 @ 20:46:22
URL: http://malinbakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0