Förlovningstårta - min första misslyckade tårta



Tårtan till förlovningsfikat - som skulle vara kronan på verket, dekorerad med ringar av silverkulor och våra namn - blev min fösta misslyckade tårta. Grädden till chokladgrädden skar sig när jag vispade den och liknade mest vattning keso, trots att det var fyra dagar kvar på datumet på vispgrädden. Den smakade dock som den skulle, och jag brukar vara väldigt känslig för dålig mat, men det gick ju inte att täcka tårtan med den eftersom den rann av. På grund av detta tänkte jag inte servera tårtan, och ej heller dekorera den, men eftersom jag inte fick slänga den för sambon och lillebror så fick den åka in i kylen i alla fall. Under fikat framkom det sen att det stod en tårta i kylen, och då propsade sambon, lillebror samt bästa väninnan på att få smaka på denna, så det blev bara till att lägga på marsipanblommorna (som jag gjort innan jag gjorde tårtan för att de skulle hinna stelna till lite) och servera den, med en liten varning om att den åts på egen risk. Fyllningen fick toppbetyg - om man bortser från konsistensen på grädden -  och jag hade alltså oroat mig i onödan för att någon skulle bli dålig. Nåsta gång tänker jag dock se till att ha mer tid på mig så att man kan göra en panikutryckning till affären.

Tårtan:
•    Sockerkaksbotten
•    Blåbärsmousse
•    Chokladgrädde med vit choklad

Dekorationer:

•    Marsipan färgad med blå karamellfärg

•    Sockerpärlor (strössel)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Å tita det kommer mera...:))

2009-08-27 @ 13:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0