Studenttårta



Sambons kusin tog studenten i fredags, och eftersom studentens mamma tyckte så mycket om tårtan som jag gjorde när hans syster när hon kom hem från USA, så ville hon ha en tårta även nu. Killen gillar bl.a. musikgruppen Red hot chili peppers och datorer, och på gymnasiet har hans läst hotell och restauranglinjen och är nu servitör, så det fick inspirera till tårtans dekorationer. Jag gjorde även en studentmössa, eftersom tårtan i övrigt inte var så "studentig". Texten på laptopens skärm, HR3, är klassen han gick i.
Jag gjorde tårtan och alla dekorationerna hemma som vanligt, men eftersom tårtan skulle serveras i Stockholm så fick alla dekorationerna fraktas på sidan av och sedan monteras på plats. Jag hade lite problem med att få chilipepparen att ligga kvar, den var lite baktung, så till slut fick jag lägga in en liten bit av en salt pinne för att stadga den. Nöden har ingen lag och man tager vad man haver!

Tårtan:
•  Sockerkaksbotten
•  Ananasgrädde
•  Kokosmousse
•  Smörkräm
•  Marsipan färgad med grön pastafärg

Dekorationer:
•  Sockerpasta
•  Marsipan färgad med svart, röd och grön pastafärg
•  Ätbar penna, svart
•  Guldpulver
•  Kristyr att "limma" fast dekorationerna med





Kommentarer
Postat av: Lollo

hej!

vilka fina tårtor du har gjort :)

Jag har 2 frågor till dig som verkar hålla på mkt med decorering m.m så jag tänkte att du kanske kunde hjälpa mig :P



Om man ska täcka över en tårta med sockerpasta, hur långt innan sak man hä på den innan den ska serveras?dagen innan? eller räcker det med någon timme? :)



och sista frågan: om man gör små saker av sockerpastan som man ska dekorera med, hur länge ska man vänta innan man kan montera dem? :P



jag hoppas att du kan svara på dessa frågor :P

2010-07-04 @ 18:39:54
Postat av: Kimmey :)

Gud vilken häftig tårta! :D

2010-07-04 @ 20:02:30
URL: http://bimbolie.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej hej! Kul att ni gillar tårtorna!



L: Jag har inte märkt någon skillnad på hur sent/tidigt jag täckt tårtan med sp, så det tror jag inte har någon betydelse så länge du har spacklat tårtan ordentligt så att det inte blir för fuktigt. Små dekorationer som blommor och så brukar jag göra dagen innan de ska monteras på tårtan så att de hinner torka, annars tappar de formen så lätt. Lycka till! :D



Ha det gott!

2010-07-05 @ 09:35:44
URL: http://malinbakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0