Marängsmörkräm

Jag har ofta sett på andra tårtbloggar att de spacklar sina tårtor med marängsmörkräm istället för vanlig smörkräm som jag använder. Det har gjort mig lite nyfiken, men nu har jag provat! Jag har provat att använda marängsmörkrämen som fyllning i en provtårta tillsammans med blåbär (det blev väldigt mumsigt) och idag provade jag att spackla Yodatårtan med den. Jag tycker nog att den är lite väl lös att spackla tårtor med. Det blev väldigt jämt och fint, men den ville gärna rinna av och när jag la på de lite tyngre dekorationerna efter att ha täckt tårtan med sockerpasta så sjönk de ner lite i tårtan. Den smakar dock som sagt gott, och den blir inte lika hård som vanlig smörkräm när den stelnat, så därför kommer jag att prova använda den fler gånger.

Räcker till att spackla två normalstora tårtor

4 äggvitor
3 dl socker
Saften av 1 citron
350-400 g smör

Dela smöret i mindre bitar och ställ fram det i rumstemperatur. Blanda äggvitor, socker och citronsaft i en rostfri bunke eller kastrull. Vispa blandningen kraftigt över kokande vattenbad - använd gärna elvisp - tills den blir ca 65 grader varm. Marängen har då tjocknat coh sockerkristallerna har smält. Ta av marängsmeten från värmen och vispa den med hög hastighet tills den svalnat - detta tar minst 10 minuter. Tillsätt det nu mjuka smöret under långsam omrörning. Blanda tills krämen är fri från klumpar. Fyll eller spackla tårtan med marängsmörkrämen.

Recept från Lenas recept


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0