Irish coffee-rulle

                           


En kaffedrink i rulltårteformat. Blev så nyfiken när jag hittade det här receptet utskrivet av en kollega på jobbet så att jag var tvungen att surfa in och skriva ut en egen kopia. Passade väldigt bra eftersom en kompis med en viss förkärlek till whisky fyllde år bara några dagar senare. Jag måste säga att rullen hade en överraskande god och stark kaffesmak, så den smakade mycket bättre än jag vågat hoppas på! Den blir heller inte blöt och slemmig som man först kan tro eftersom man ska droppa whiskyn över bottnen, så det blev många plus i kanten! Det något märkliga valet av uppläggningsfat beror på att vi skulle ta med den nygjorda rulltårtan på bussen till födelsedagsfirandet, så de skyddande kanterna på en ugnsform lockade mer än uppläggningen i sig den här gången.

3 ägg
1,5 dl socker
2 msk kakao
0,75 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl vispgrädde
4 msk florsocker
1 msk snabbkaffepulver
1,5 msk irländsk whisky

Dekoration:
1 msk florsocker
0,5 tsk kakao

Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver. Sikta ner och blanda det med äggvispet. Lägg ett bakplåtspapperi en långpanna. Bred ut smeten jämt i formen. Grädda mitt i ugnen i ca fem minuter. Själp upp kakan på en lätt fuktad handduk. Pensla gräddningspapperet med kallt vatten och dra bort det. Låt bottnen kallna under fuktad handduk, detta för att den inte ska torka medan den svalnar eftersom den då inte går att rulla. Vispa grädden tillsammans med florsocker och kaffepulver tills grädden är fast och kaffepulvret har löst upp sig. Droppa whiskyn över den helt kalla bottnen och bred på grädden. Rulla ihop rullen och sikta över florsocker och kakao inför serveringen.

Recept från alltommat.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0