Tårtbotten "Lika delar"

                       

Ett recept som anpassas efter storleken på formen, vilket gör att det är perfekt att använda till figurformar.

Du behöver (mängd, se nedan):
Ägg
Socker
Mjöl
Bakpulver
(Ev kakao)


Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg


Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas. Mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp lika mycket mjöl (om du vill ha en botten med chokladsmak så byt ut ca 1/3 av mjölet mot kakao).


Blanda ner bakpulver i mjölglaset:
1 tsk till 2-3 ägg
1,5 tsk till 4-5 ägg
2 tsk till 6 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker länge, det skall bli riktigt vitt och pösigt. Blanda försiktigt ner mjölblandningen. Häll smeten i en smord och bröad form och grädda längst ner i ugnen i: 

20 min för 2 ägg
25-30 min för 3-4 ägg
35-40 min för 5-6 ägg

Prova med en provsticka för att se att bottnen är färdiggräddad. Låt svalna lite i formen, låt sedan kallna helt på ett galler under en bakduk.

Recept från Baka baka liten kaka


Kommentarer
Postat av: Susanne

Ville bara säga tack.... bakar min bröllopstårta inför helgen och detta receptet hjälpte när formerna inte var som standard.

2009-12-03 @ 15:05:13
Postat av: Malin

Så kul att höra att receptet hjälpt någon annan också! :D



Ha det gott!

2009-12-03 @ 15:55:06
URL: http://malinbakar.blogg.se/
Postat av: tårtbotten

Detta låter gott. Får pröva på det receptet nån dag.

Själv bakade jag en tårtbotten som blev jättebra igår :)

http://bakrecepten.se/recept-tartbotten-botten-tarta/

2010-06-09 @ 23:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0