Minimuffins med choklad och kanel

                    

Eftersom både jag och sambon är hellediga den här helgen så passade jag på att provbaka lite muffins ur min nya receptbok (tack M!) som vi skulle kunna mumsa på. Smeten blir väldigt stabbig, men receptet är lätt och följa och resultatet är jättegott!

Nu ska jag mysa med en kopp te och en - eller förmodligen flera! - minimuffins. Happy halloween på er allihop!

ca 48 minimuffins

225 g vetemjöl
55 g kakao
1 msk bakpulver
1/2 tsk kanel
ca 1/2 krm salt
115 g mjukt ljust farinsocker
150 g hackad mörk choklad
2 ägg
2 1/2 dl mjölk
6 msk rapsolja

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, kanel och salt i en stor bunke. Rör i farinsockret och den hackade chokladen. Vispa samman äggen lätt och tillsätt dedan mjölken och oljan. Gör en fördjupning mitt i de torra ingredienserna och häll i äggblandningen. Rör om försiktigt tills allt blandats, men rör inte för länge. Fördela smeten i små muffinsformar och grädda i ca 15 minuter tills de höjt sig ordentligt och känns fasta. Låt kallna på galler under en bakduk.

Smeten kan också användas till att göra muffins i vanlig storlek. Det blir så ca 12 st och gräddningstiden ökas till ca 20 minuter.

Recept från "1 smet 100 muffins" av Susanna Tee

Kommentarer
Postat av: Carina

När Du säger "Mini muffins" hur små menar du? Är dom i storlek som "Knäck"? Jag har alltid bakat muffins i "Bullformar"..Nå´t annat känner jag inte till....Kram Carina

2009-11-01 @ 13:31:57
Postat av: Malin

Hej hej! De är lite större än knäckformar, det är ungefär samma storlek som formarna man använder till att göra hallongrottor. Tror de heter småbrödsformar på ica, men jag beställer ofta från kakburken.se för att få lite roligare mönster på dem. Jag tycker mer om att göra muffins i den här storleken eftersom det känns bättre att folk får ta en extra än att de knappt mäktar med en eftersom det är för stor. Har vissa i släkten som inte vill ha så mycket av kakor och fikabröd. :)



Ha det gott!

2009-11-01 @ 15:58:44
URL: http://malinbakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0